loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

کتاب روضه

5 / 0
like like
like like

کتاب روضه که به همت محمد حقی در انتشارات کتابستان معرفت به چاپ رسیده است، گزیده‌ی مستند روضةالشهدای ملاحسین واعظ کاشفی است.
 روضةالشهدای ملاحسین واعظ کاشفی مقتلی است درباره سرگذشت امام حسین (ع) و یاران آن حضرت در واقعه عاشورا.
ملاحسین واعظ کاشفی این اثر را در سال 908 هجری قمری تالیف کرده است. تمرکز ان بر واقعه عاشورا است و فصولی هم به شرح مصائب سایر امامان شیعه اختصاص دارد. روضة الشهدا را بعضی اولین مقتل فارسی دانسته اند اما شواهد حاکی از وجود مقتل‌های دیگری هم هست که هیچکدام به جامعیت این اثر نرسیده‌اند.
نثر شیوا و گیرا، بهره‌گیری از صنایع لفظی و معنوی همچون تشبیه، استعاره، سجع، جناس، تضاد، هم‌آوایی حروف و چیزهایی از این دست، از جمله نقاط قوت روضة‌الشهداست. هم‌چنین ملاحسین واعظ کاشفی از برجسته‌ترین نثرنویسان نیمهٔ دوم قرن نهم هجری بود و آثارش را به‌عنوان سرمشق ادبی قبول داشتند. «بهره‌گیری از عناصر داستان و برجسته‌سازی صحنه‌ها و گزارش جزئیات و توصیف شخصیت‌ها و خوی و خصلت آن‌ها جنبه‌های تاریخی اثر را قوت و عینیت بیشتر بخشیده است... کاشفی با استادی تمام و آگاهی کامل از رموز قصه‌نویسی توانسته توفیق خود و رضایت کامل خوانندگانش را به‌دست آورد.
ملاحسین واعظ، ازآنجاکه در شعر به کاشفی تخلص می‌کرده است به ملاحسین واعظ کاشفی شهره شد و متولد سبزوار است و احتمالاً در حدود سال 830 به‌دنیا آمده است و به گفتهٔ میرخواند در «روضة الصفا» ملاحسین در سال 910 ق از دنیا رفته است. در باب مذهب او اختلافِ‌نظرهایی دیده می‌شود؛ هم مستنداتی بر شیعه بودن اوست و هم مدارکی برای سنّی بودن.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "کتاب روضه" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک