loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

خمی از شراب ربانی (گزیده مقالات شمس)

5 / 0
like like
like like

رسم چنان بوده که شاگردان و مریدان در مجلس‌ها از سخنان مشایخ و پیران یادداشت برمی‌داشتند. مقالات شمس مجموعه‌ی چنین یادداشت‌هایی است. این قبیل یادداشت‌های شتاب‌آلود و درهم و برهم را معمولاً پس از تنظیم و تنقیح در وقت فراغت بازنویسی می‌کردند و آن را به نظر خود شیخ یا استاد می‌رسانیدند. مقالات شمس این بخت را نداشته، یعنی هیچ‌گاه از سواد به بیاض نیانجامیده و ترتیب و تنقیح نیافته است. مقالات، به صورتی که به دست ما رسیده، مجموعه‌هایی از همان یادداشت‌های تندنویس نامنظم است، مشتمل بر بسیاری عبارت‌های گسسته‌پاره و ناتمام.
بدیع‌الزمان فروزانفر، مقالات را یکی از گنجینه‌های ادبیات و لغت فارسی می‌داند و نیز اهمیت و ارزش آن را از این نظر که کلید آشنایی با اندیشه‌های مولاناست گوشزد می‌کند. در عین حال می‌گوید که مرموز‌ترین فصول تاریخ زندگی مولانا همان داستان پیوستگی و ارتباط او با شمس تبریزی است و کتاب مقالات پرده از روی بسیاری از این رموز و اسرار برمی‌دارد و علت فریفتگی مولانا به شمس را تا حدی واضح می‌سازد.
نسخه‌ی کامل کتاب مقالات شمس را نیز دکتر محمدعلی موحد خود تصحیح کرده است و در اینجا کوشیده تا با آوردن بخش‌های مهم و ضروری کتاب و همچنین توضیح غرایب لغوی، خواندن کتاب را برای خوانندگان مفیدتر و سهل‌تر کند.
قطعه‌ی 166 از کتاب گزیده‌ی مقالات شمس؛ خُمی از شراب ربانی:
یکی شکایت می‌کرد از اهل دنیا، گفتند: دنیا لعب است و مزاح است در نظر رجال؛ در نظر کودکان لعب نیست، جِدّ است، فریضه است. اکنون اگر بازی و مزاح برنمی‌تابی بازی مکن. و اگر برمی‌تابی می ‌زن و می ‌خور خندان. که بازی را نمک او خنده است نه گریه.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "خمی از شراب ربانی (گزیده مقالات شمس)" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک