loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

رستاخیز داعش

5 / 0

«رستاخیز داعش» اثر ویلیام مک کنتس (-1975)، اثری تحلیلی پیرامون تاریخ، راهبرد و رویکرد آخرالزمانی دولت اسلامی (داعش) است.
ویلیام مک کنتس دکترای مطالعات خاورمیانه دارد و روزگاری هم مشاور وزارت خارجۀ آمریکا بوده‌است، اما مهم‌تر از آن، بنیان‌گذار و یکی از سردبیران سایت «جهادیکا» است که به‌صورت تخصصی در زمینۀ جهادی‌های تندروی اهل سنت کار می‌کند و همۀ اسناد و مدارک و بیانیه‌های مربوط به این گروه‌ها را جمع‌آوری و ترجمه کرده و در اختیار عموم قرارمی‌دهد. مک‌کنتس به طور پیوسته در حوزۀ جهادی‌های تندرو، و به‌خصوص داعش، مطالعه و تحقیق می‌کند.
این کتاب از ظهور داعش روایت می‌کند و در دل آن، ما را با اندیشۀ داعشی‌ها آشنا می‌کند. مک‌کنتس در این کتاب دو نکتۀ اساسی را بازگو کرده است: اول آنکه داعش بر موج انتظارات آخرالزمانی و موعودگرایانۀ مسلمانان سوار شده و اهداف خودش را پیش می‌بَرد. دوم آنکه داعش تشکیلاتی مجزا از القاعده است و رویکردش به جهاد، قیام و خلافت، زمین تا آسمان با رویکرد القاعده فرق می‌کند.

بریده‌ای از متن کتاب را می‌خوانید:
در یکی از صبح‌های دل‌انگیز آگوست 2014، در حومۀ نیوجرسی، پرچم سیاهی که بر فراز مجتمع کوچکی آویزان شده بود توجه یکی از عابران را جلب کرد. او نمی‌توانست متن عربی سیاه و سفید روی پرچم را بخواند، اما طرح پرچم را شناخت چون قبلا در اخبار آن را دیده بود. تمام تابستان، مانیتورها و تلویزیون‌های آمریکایی پُر بود از گزارش‌های اعمال وحشتناکی که یک گروهِ جداشده از القاعده در سوریه و عراق مرتکب می‌شد. این گزارش‌ها با تصاویر شومی از جهادی‌هایی همراه بود که نقاب به چهره داشتند و این پرچم را به اهتزاز درمی‌آوردند. همۀ جهادی‌ها، از مراکش گرفته تا میندانائو زیر این پرچم می‌جنگیدند تا رؤیای تاریکشان از حکم‌رانی خدا بر زمین را محقق کنند. آن فردِ عابر تصویری از آن خانه و پرچمش را برای دوستش، مارک لیبویتز فرستاد. لیبویتز یک چترباز سابق اسرائیلی بود که در نیوجرسی مدیر سرمایه‌گذاری بود. او بلافاصله عکس و نشانی را توئیت کرد و زیرش نوشت: «وحشتناک!» منظرۀ یک جهادی که با افتخار ذات خودش را در آمریکا نشان می‌دهد تضمین می‌کرد که این توئیت مثل ویروس همه‌جا منتشر شود. همچنین لیبویتز نیروهای امنیت داخلی را هم خبر کرد.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "رستاخیز داعش" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک