loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

اعتقاد بدون تعصب (تجربه و هنر زندگی 15)

5 / 0
like like
like like

کتاب اعتقاد بدون تعصب با عنوان اصلی In Praise of Doubt اثر مشترکی از پیتر برگر و آنتون زایدرولد است که در ستایش «تردید» نوشته شده. اما اگر در مفاهیم کتاب دقیق شویم می‌توانیم اعتقاد داشتنِ بدون تعصب را از آن نتیجه بگیریم که اتفاقا عنوان فرعی کتاب – how to have convictions without becoming a fanatic – نیز می‌باشد. موضوع این کتاب به طور کلی شک و ایمان و یقین است که به صورت فلسفی به آن پرداخته می‌شود.
نشر گمان در مجموعه تجربه و هنر زندگی 22 کتاب منتشر کرده است که اعتقاد بدون تعصب جلد پانزدهم این مجموعه است. کتابی که در رابطه با زندگی انسان در دنیایی است که هر فردی تحت تاثیر مفاهیم مختلف قرار می‌گیرد و به راحتی می‌تواند درباره برخی از آن‌ها با تعصب رفتار کند.
در پشت جلد کتاب قسمتی از متن آن آمده است که می‌توان گفت خلاصه مفاهیم کتاب را شامل می‌شود. این قسمت از کتاب به نحوی راهکار نویسندگان کتاب برای داشتن یک اعتقاد بدون تعصب است:
می‌توان موضعی میانه بین نسبی‌گرایی و بنیادگرایی اتخاذ کرد؛ نه فقط در حوزه دین و اخلاق بلکه در حوزه سیاست. ایدئولوژی‌های رادیکال اغلب بنیادگرایانی را می‌پرورد که می‌خواهند سلطه بدیهی جهان‌بینی‌شان را تثبیت کنند. از سوی دیگر نسبی‌گرایان سیاسی هم می‌خواهند سیاست را از هر حقیقت اخلاقی جدا کنند. ما نمی‌توانیم از آزادی‌ها و حقوق خودمان دم بزنیم اما آن را تا حد آرا یا سلیقه‌های محض تقلیل دهیم و مثلا بگوییم: «من شکنجه را محکوم می‌کنم، اما به حق تو برای مخالفت احترام می‌گذارم.» با همان لحنی که انگار داریم می‌گوییم: «من موتسارت را ترجیح می‌دهم اما تو آزادی بتهوون را ترجیح بدهی.» سیاست میانه‌روی هم از نسبی‌گرایی و هم از بنیادگرایی دوری می‌کند.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "اعتقاد بدون تعصب (تجربه و هنر زندگی 15)" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک