loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

حق مادرزاد ( انسان و طبیعت در دنیای امروز )

5 / 0
like like
like like

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «حق مادرزاد؛ انسان و طبیعت در دنیای امروز» نوشته استیون کِلرت با ترجمه عبدالحسین وهاب‌زاده، سیدمصطفی چشمی و روشنک شهریاری از سوی نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. 

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «تندرستی آدمی با طبیعت پیوندی ناگسستنی دارد؛ ارتباط ما با طبیعت بخشی از میراث زیست‌شناختی‌مان است. در این کتاب جذاب، یکی از پیشگامان زیست‌گرایی به‌مثابه مطالعه گرایش ذاتی آدمی به طبیعت، نخستین گزارش جامع را درباره تأثیر نیرومند طبیعت بر زندگی ما به بحث می‌گذارد. استیون کلرت بر آن است که استعدادهای ما در اندیشیدن، احساس کردن، ارتباط برقرار کردن، آفریدن و یافتن معنا بستگی تام دارد به نسبت ما با طبیعت. و قطع ارتباط و بیگانگی روزافزون ما با جهان طبیعی حاکی از آن است که ما چه اندازه نقش بی‌بدیل طبیعت را نادیده گرفته‌ایم. او با بهره‌گیری از مهم‌ترین یافته‌های علمی، همراه با تجربیات و نظرگاه شخصی خود، نسبت طبیعت را با اساسی‌ترین مفاهیم حیات انسانی همچون خرد و نفرت و بهره‌کشی و معنویت و کودکی و جز آنها می‌کاود و بر این باور است که تمایل ذاتی ما به طبیعت محصول نیاز ذاتی ما به آن است که در طی تاریخ تکاملی‌مان شکل گرفته است. اما این تمایل ذاتی نیز مانند دیگر تمایلات انسانی که معنای انسان بودن از آنها درک و دریافت می‌شود، باید آموخته شود تا کارکردش به چشم بیاید.»

مخاطبان در کتاب می‌توانند با مباحثی چون جذابیت، خرد، نفرت، بهره‌کشی، علاقه، استیلا، معنویت، نمادگرایی، کودکی، طراحی، اصول اخلاقی و زندگی روزمره آشنا شوند. کلرت در کتاب «حق مادرزاد» ارزش‌های زیست‌گرایانه و تاثیرشان را بر سلامت و رفاه انسان بررسی کرده و می‌گوید: «مانند بخش عمده مفهوم انسانیت، زیست‌گرایی نیز جریانی زیست‌شناختی است که باید آموزش داده شود و توسعه یابد تا بتوان به‌طور کامل از آن بهره برد. انسان، شاید با تمایل برای پیوستن به طبیعت زاده شود،‌ اما سازگاری با طبیعت و ادامه آن، وابسته به تجربه‌کردن و حمایت دیگران است.»

به گفته استیون کلرت، پیوستگی ذاتی انسان با طبیعت، یک حق مادرزاد است که باید پرورش یافته و شکوفا شود. برای مخلوق صاحب دانش و اختیار، رابطه اجباری بی‌معناست. پس آن‌چه مورد نیاز است تعاملی آگاهانه و مستمر است.

کتاب «حق مادرزاد؛ انسان و طبیعت در دنیای امروز» نوشته استیون کِلرت با ترجمه عبدالحسین وهاب‌زاده، سیدمصطفی چشمی و روشنک شهریاری با شمارگان هزار و 100 نسخه در 384 صفحه از سوی نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. 

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "حق مادرزاد ( انسان و طبیعت در دنیای امروز )" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک