loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

تکامل زنان

5 / 0
like like
like like

اِولین رید نویسنده و مبارز فمینیست و مارکسیست آمریکایی بود. او از رهبران حزب کارگران سوسیالیست آمریکا و از پایه‌گذاران ائتلاف حرکت ملی سقط جنین زنان بود.

اِولین در ژانویه 1940 به قصد دیدار لئون تروتسکی و همسرش ناتالیا سدوا به مکزیک رفت. آن‌جا در خانهٔ تروتسکی در کویوآکان با رهبر تروتسکیست آمریکایی، جیمز پ.کانن آشنا شد.
او همان سال به عضویت حزب کارگران سوسیالیست (آمریکا) درآمد و تا آخر عمر از اعضای کلیدی آن باقی ماند. او بیش از چهل سال برای دموکراسی و حقوق اتحادیه‌های کارگری مبارزه کرد و برای همبستگی با مبارزه انقلابی سراسر جهان فعالیت نمود.

او در دههٔ 1960 و 1970 از فعالان جنبش آزادی زنان بود و در 1971 از بنیان‌گذاران «ائتلاف حرکت ملی سقط جنین زنان» برای کسب حق سقط جنین اختیاری برای زنان بود. در همین سال‌ها او در شهرهای متعددی در آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن، ایرلند، بریتانیا و فرانسه در دفاع از حقوق زنان سخنرانی و بحث و گفتگو می‌کرد.

رید کتاب‌های بسیاری در مکتب «فمینیسم مارکسیستی» و ریشهٔ سرکوب زنان و نبرد آن‌ها برای رهایی نوشته‌است. او ابژه جنسی بودن زنان را ناشی از سلطهٔ نظام اقتصادی سرمایه‌داری می‌دانست.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "تکامل زنان" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک