loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

نظریه اقتصادی دموکراسی

5 / 0
like like
like like

کتاب "نظریه اقتصاد دموکراسی" یک رساله اقتصاد نوشته آنتونی داونز است که در سال 1957 منتشر شد. این کتاب مدلی را با شرایط دقیق ارائه می کند که تحت آن تئوری اقتصادی می تواند در تصمیم گیری های سیاسی غیر بازاری اعمال شود. همچنین حوزه‌هایی از تحقیقات تجربی را پیشنهاد کند که می‌توان آنها را برای تأیید اعتبار نتیجه‌گیری‌های او در مدل آزمایش کرد. بسیاری از این تحقیقات فرعی در نهایت در مدرسه انتخاب عمومی ادغام شدند. تئوری داون از اظهارنظرهای هنجاری در مورد انتخاب های سیاست عمومی خودداری می کند و در عوض بر آنچه که با توجه به انگیزه های مربوطه برای دولت منطقی است تمرکز می کند.
در فصل هشتم کتاب داونز توضیح می دهد که چگونه مفهوم ایدئولوژی در نظریه او مرکزی است. بسته به توزیع ایدئولوژیک رأی دهندگان در یک جامعه سیاسی معین، نتایج انتخابات می تواند پایدار و مسالمت آمیز یا بسیار متنوع باشد و حتی منجر به انقلاب خشونت آمیز شود. اگر ساختار انتخاباتی را نیز در نظر بگیریم، می توان تعداد احزاب سیاسی احتمالی را نیز شناسایی کرد.

یک دموکراسی دو حزبی نمی تواند حکومتی باثبات و موثر ایجاد کند مگر اینکه اجماع ایدئولوژیک زیادی در میان شهروندانش وجود داشته باشد.
احزاب در یک سیستم دو حزبی به طور عمدی پلتفرم های خود را تغییر می دهند تا شبیه یکدیگر شوند. در حالی که احزاب در یک سیستم چند حزبی سعی می کنند تا حد ممکن از نظر ایدئولوژیک از یکدیگر متمایز بمانند.
اگر توزیع ایدئولوژی ها در شهروندی جامعه ثابت بماند، نظام سیاسی آن به سمت وضعیت تعادلی پیش می رود که در آن تعداد احزاب و مواضع ایدئولوژیک آنها در طول زمان ثابت باشد...

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "نظریه اقتصادی دموکراسی" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک