loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

مهندسان (از اهرم مصر تا فضاپیما ها)

5 / 0
like like
like like

دیویس در معرفی کتاب پیش‌رو می‌گوید رویه کلی در آن، معرفی پیشگامان و پیشتازان مهندسی است. به‌همین‌دلیل تمرکز کتاب روی زیرساخت‌های بزرگ مانند پل‌ها، کشتی‌ها و آسمان‌خراش‌ها و شاهکارهای مهندسی است.

این‌دایرة‌المعارف تصویری 5 فصل کلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از «دوران باستان»، «رنسانس و عصر روشنگری»، «انقلاب صنعتی»، «عصر ماشین»‌ و «عصر جدید».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

«زمانی که برونل دوران نقاهت بعد از حادثه تونل را می‌گذراند، بازدیدی از بریستول به عمل آورد و طرح‌هایی را برای پل کلیفتن در این شهر ارائه کرد. برجسته‌ترین پیشنهاد او پل معلق با دهانه 214 متر بود. این پیشنهاد برونل با وجود مخالفت بزرگ‌ترین مهندس آن‌زمان یعنی توماس تِلفورد (ر.ک. 63_160) که آن را غیرعملی دانسته بود، پذیرفته شد. این پروژه آغاز شد و با وجود ساخت برخی اجزا و زیرساخت‌ها به دلیل نبود بودجه در سال 1843 ناتمام ماند. این پل بعد از مرگ برونل تکمیل شد.

در اوایل دهه 30 قرن هجدهم برونل در بریستول به اسم و رسمی رسید. او در سال 1833 به‌عنوان سرمهندس راه‌آهن بزرگ غرب با ماموریت ویژه توسعه مسیر ریلی لندن _ بریستول منصوب شد. او بدون توجه یا الگوگیری از کارهای جورج استفنسون (ر.ک. 91 _190) جنبه‌های مختلف پروژه را براساس ابتکار خود پیش برد.»

کتاب «مهندسان» شاید در نگاه ابتدایی برای رده سنی جوان نوجوان تصور شود اما تمام علاقمندان به مهندسی در تمام رده‌های سنی می‌توانند از آن استفاده کنند. کتاب داستان مهندسی در تاریخ را در قالب زندگینامه مهندسان نامدار تاریخ بیان کرده است. این مساله باعث شده که این کتاب مملو از داستانهای مختلفی از فرازهای زندگی افراد مختلف شود؛ افرادی که هر کدام به نوعی در پیشرفت جوامع بشری دخیل بودند.

کتاب از عصر باستان شروع شده، به مهندسان شاخص دوران اسلامی رسیده، دوران اسلامی را به قرون وسطی وصل کرده و بعد وارد انقلاب صنعتی شده است. کتاب به خوبی انقلاب صنعتی اول و دوم را در قالب افراد شاخص این دورانها ترسیم کرده است. کتاب بعد از انقلاب صنعتی وارد دوران مدرن شده و به عصر پرواز و فضا و دیجیتال رسیده است. کتاب قاعدتا برای افراد جوانی که در سودای کارافرینی هستند مناسب و آموزنده و الهام بخش است، چرا که پر از تجربیات کاری و شکستها و موفقیتهای مهندسان (بخصوص در صد سال اخیر) است.

نکته جالب درباره کتاب اشاره به شیخ بهایی به عنوان نمادی از مهندسی اسلامی در ایران هست. در نسخه انگلیسی کتاب اشاره‌ای به مهندسان ایرانی نشده بود اما مترجم و ناشر در نسخه فارسی شیخ بهایی را اضافه کرده است. همچنین چغارزنبیل هم در نسخه فارسی به کتاب اضافه شده است. اتفاقی که درباره دیگر آثار این نشر هم دیده شده است.

این‌کتاب با 348 صفحه مصور رنگی، شمارگان هزار و 200 نسخه و قیمت 440 هزار تومان منتشر شده است.

(خبرگزاری مهر)

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "مهندسان (از اهرم مصر تا فضاپیما ها)" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک