loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

باور به خدا (مطالعه ای در باب معرفت شناسی دین)

5 / 0
like like
like like

کتاب " باور به خدا" نوشته جورج آی. مورودس استاد بازنشسته دانشگاه میشیگان است. پرسش‌های معرفت‌شناختی، براهین وجود خدا، تجربه خدا و مسأله شر، عناوین و مباحثی است که در این کتاب به آنها پرداخته می شود. از پرسش‌های اساسی که مورد بررسی قرار گرفته است، می‌توان به سؤالاتی چون آیا خداشناختنی است یا نه؟، آیا خدا تا‌کنون شناخته ‌شده‌است یا نه؟، درست‌ترین تصور از ارتباط خدا با انسان در دنیا چیست؟ و اختلاف نظر شناسندگان خدا چگونه قابل تبیین است، اشاره کرد.
دانستن، داشتن دلیل و ارائه دلیل، برهان چیست؟، استدلالی ساده بر وجود خدا، محدودیت‌ها و انتظارات، تجربه دینی، مسئله شر به عنوان معضلی معرفتی، تجربه و واسطه، نقش حکم و استدلال‌های قطعی و قانع کننده، از مباحثی است که در این کتاب به آن پرداخته شده‌است.
نویسنده در مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: این کتاب به جنبه محدودی از دین می‌پردازد. هر دین تکامل‌یافته‌ای، هستی بسیار پیچیده‌ای است که اجزای بسیار متنوعی را به یک‌دیگر پیوند می‌دهد. شاید هیچ دین زنده‌ای وجود نداشته باشد که شامل مجموعه‌ای از باورهای ویژه، پاره‌ای اعمال مقرر یا سفارش شده (عمومی یا خصوصی یا هر دو)، برخی احساسات یا عواطف بخصوص و نهادها یا قراردادهای اجتماعی نباشد.
وی می‌افزاید: هم‌چنین ادیان معمولا پیروانشان را درگیر شکل‌های ویژه‌ای از تجربه می‌کنند. علاقه به دین با توجه به تعقید‌هایی که ایجاد می‌کند، شباهت به دیگر علایق و تلاش‌های رایج بشری، مانند آن‌هایی که موجب پیدایش مشغولیت‌های علمی می‌شوند، دارد.
 

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "باور به خدا (مطالعه ای در باب معرفت شناسی دین)" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک