loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

شازده حمام در میان کردها 1

5 / 0
like like
like like

مردم کرد حضور و نقش پررنگ و برجسته ای در خاطرات دکتر پاپلی یزدی داشته و دارند. از همان آغاز با سفری که ایشان به مهاباد و مناطق مرزی سردشت داشته اند، عمق آمیختگی و پیوند ژرف خاطرات «شازده حمام» و مردم کرد رقم می خورد و به گفتۀ خوشان «گویا سرنوشت ایشان با کرد پیوند خورده است». چنان که حتی در شمالی ترین نقطۀ مسکونی کرۀ زمین با یک کرد رویاروی می گردد. بدین سان بود که دست سرنوشت این استاد خوش ذوق شیرین سخن دست به قلم را در موقعیتی افکند که گوشه هایی از زندگانی، مراودات، فرهنگ، اخلاق و منش، اندیشه و باورهای کردها را در خاطرات خویش بگنجاند و چه زیبا و غرورآفرین این کار را کرده است.

در حقیقت آنچه در لابلای خاطرات شازده حمام دربارۀ مردم کرد و ویژگی ها و خصوصیات و برخی وقایع آن سالیان آمده و ثبت شده است، در جای دیگری نمی توان یافت. بخشی از ارزش و ارجمندی این اثر به نسبت کردها در همین نکته نهفته است. می توان با یک تحلیل محتوایی و آمارگیری و بررسی بسامد، جایگاه کرد و کردستان را در کتاب «شازده حمام» بازیافت؛ بسامد واژه های کرد/ کردی/ کردنشین در این کتاب در مجموع حدود 112 بار است و پیداست که بیشترین حجم این تکرار از آن واژۀ کرد است. همچنین واژۀ کردستان در حدود 93 بار است. این پدیده نشان از پیوند ژرف این خاطرات و نیز اطلاع نویسندۀ آن از اوضاع و احوال کردها و سرزمین شان و آمیختگی وی با این مردم دارد.
این کتاب دربرگیرندۀ خاطراتی است از دکتر پاپلی یزدی که در میان کردها و در ارتباط با آنها شکل گرفته است. در ضمن اینکه کوشیده شده نام نامه و جای نامه ای برای کتاب تهیه شود که نمایانگر شخصیت ها و نام شهر و روستا و جاهای مشخصی در مناطق کردنشین می باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "شازده حمام در میان کردها 1" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک