loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

برابری و جانبداری

5 / 0
like like
like like

تامس نیگل فیلسوف یوگوسلاویایی تبار آمریکایی در میان فیلسوفان تحلیلی سده بیستم به شش ویژگی ممتاز است که این ویژگی ها ورود او را به فلسفه ، عموما؛ و فلسفه سیاسی ، خصوصا؛ فوق العاده ارزشمند کرده است.
تامس نیگل مسألهٔ اصلی سیاست را این گونه بیان می کند: درحالی که منافع و ارزش ها ما را به تعارض با یکدیگر می کشانند، چگونه می توانیم در جهانی مشترک زندگی کنیم؟ او در این کتاب، دو نوع سیاست ورزی را مطرح می کند: اولی، سیاست برابری طلبانه و دیگرگزینانه است که معطوف به کاهش درد و رنج انسان هاست. مدافعان چنین سیاستی میان ارزش های گوناگون (تصورات مختلف از زندگی خوب) بی طرف هستند. دومی، سیاست جانبدارانه و خودخواهانه است که معطوف به افزایش قدرت برای تأمین منافع شخصی یا گروهی است. مدافعان چنین سیاستی از ارزش های شخصی و گروهی خود بدون ملاحظهٔ دیگران دفاع می کنند.

نیگل می گوید راه حل اول یعنی برابری راه حلی آرمانی است که غالبا در عالم سیاست غایب اما همیشه اخلاقی بوده است. راه حل دوم یعنی جانبداری راه حلی واقع انگارانه است که همیشه در عالم سیاست حاکم است اما همیشه هم غیراخلاقی بوده است. با این وصف، دغدغهٔ اصلی نیگل این است که آیا می توان جانبداری معقول را که غیراخلاقی نباشد با برابری طلبی معقول که ناکجاآبادگرایانه نباشد، جمع کرد؟

به باور منتقدان برابری و جانبداری یکی از عمیق ترین و مهم ترین کتاب هایی است که تا کنون در زمینهٔ نظریه های سیاسی منتشر شده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی برای "برابری و جانبداری" می نویسد
طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک