loader-img
loader-img-2
هدر ارسال پستی

چه کتاب‌هایی به مناسبت هفته وحدت بخوانیم

چه کتاب‌هایی به مناسبت هفته وحدت بخوانیم

به مناسبت هفته وحدت و ولادت پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) چند کتاب خوب درباره زندگی و شخصیت ایشان و هفته وحدت به اختصار معرفی می‌گردد.

پنجم تا دوازدهم ماه ربیع‌الاول در تقویم اسلامی هفته وحدت نام‌گذاری شده است. هفته وحدت در راستای حمایت از «وحدت و همدلی میان مسلمانان سراسر جهان» فارغ از هر رنگ و نژاد و مذهب و به ویژه با هدف تقویت ارتباطات فرهنگی، اجتماعی و دینی بین اعضای کشورهای اسلامی، گرامی داشته می‌شود. در این یک هفته، به طور خاص به فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای، از جمله سخنرانی، برگزاری نمایشگاه، مقاله‌نویسی و... در زمینه‌های مرتبط با وحدت اسلامی و زندگی و دیدگاه پیامبر خاتم(ص) پرداخته می‌شود. این فعالیت‌ها به مسلمانان امکان می‌دهد تا در مورد مسائل مشترک، ارزش‌های اسلامی و برنامه‌های مشابه، گفتگو و تبادل نظر کنند و ارتباطات خود را تقویت نمایند.

ارگان‌ها و نهادهای مختلف، هر ساله به مناسبت هفته وحدت کتاب‌های مرتبط را معرفی و رونمایی می‌کنند. این کتاب‌ها بیشتر در دسته کتاب‌های «تاریخ سیاسی» قرار می‌گیرند. برخی از کتاب‌ها نیز که زندگی پیامبر اسلام، حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) و دوران صدر اسلام را روایت می‌کنند؛ به مناسبت ولادت پیامبر در ماه ربیع‌الاول، پرفروش می‌شوند. به همین مناسبت در این مطلب چند کتاب خوب درباره پیامبر و هفته وحدت به اختصار معرفی میگردد.

 

کتاب «انقلاب اسلامی و آرمان وحدت امت اسلامی»

کتاب «انقلاب اسلامی و آرمان وحدت امت اسلامی» به قلم پروفسور حمید مولانا، توسط نشر سروش چاپ شده و دومین جلد از مجموعه‌ی «فلسفه انقلاب اسلامی در ایران» است. این کتاب در سه بخش اصلی با عنوان‌های «انقلاب اسلامی، جامعه اسلامی» و «امت اسلامی و وحدت اسلامی، اساس بنیادین سیاست داخلی و خارجی انقلاب اسلامی» و «نقش و محوریت انقلاب اسلامی در منطقه» نوشته شده است. فصل دوم کتاب، شانزده موضوع و مقاله را دربرمی‌گیرد که می‌توان به مقاله‌های «انقلاب اسلامی و امت اسلامی»، «اتحادیه امت اسلامی»، «ویژگی‌های اتحادیه امت اسلامی»، «سیادت و کرامت امت اسلامی»، «وحدت اسلامی»، «فرهنگ وحدت‌گرا و رهایی‌بخش»، «ضرورت تدوین الگوی رهایی‌بخش و وحدت‌گرا»، «نهضت‌های وحدت‌گرا و رهایی‌بخش» اشاره کرد.

لینک خرید کتاب انقلاب اسلامی و آرمان وحدت امت اسلامی

کتاب «پیامبر امی»

همگی می‌دانیم که یکی از اولین معجزات پیامبر اسلام، نوشتن و خواندن ایشان بدون آموزش سواد از انسانی دیگر (اُمی بودن) است. امّی بودن پیامبر اکرم، از مسلمات قطعی تاریخ است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است. کتاب «پیامبر امی» دقیقا به همین موضوع خاص از زندگی پیامبر پرداخته است. در این کتاب، استاد شهید «مرتضی مطهری» تفسیر کلمه‌ی امّی را از دیدگاه مفسران اسلامی بررسی و با استشهاد به آیات قرآن، تفسیر صحیح آن را بیان کرده است. مباحث مطرح شده در کتاب پیامبر امی، در بخش‌هایی با عنوان‌های «رسول درس ناخوانده، دوره‌ی ماقبل رسالت، دبیران پیغمبر، جریان حدیبیه، ادعای عجیب، اتهام مخالفان» نگارش یافته‌اند. در بخش پایانی کتاب، تحت عنوان «نتیجه» به جمع‌بندی از مطالب کتاب پرداخته شده است. این کتاب در واقع مکتوب شده‌ی یکی از سخنرانی‌های استاد مطهری است.

لینک خرید کتاب پیامبر امی

کتاب «محمد(ص): پیامبری برای زمانه ما»

کتاب «محمد(ص): پیامبری برای زمانه ما» یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها برای معرفی اسلام به تمام جهانیان است. کارن آرمسترانگ نویسنده‌ی این کتاب، بر خلاف اغلب نویسنده‌ها و دانشمندان غربی که اسلام را دینی خشن و متعصب معرفی می‌کنند؛ تصویری روشن، متعادل و احترام‌آمیز را از شخصیت اصلی این دین بزرگ الهی به تصویر کشیده است. آرمسترانگ این کتاب را در پنج فصل «مکه»، «جاهلیت»، «هجرت»، «جهاد» و «اسلام» به رشته‌ی تحریر درآورده است. در مقدمه‌ی کتاب آمده است:

«حیات پیامبر اسلام، نقشی اساسی در شرح و بسط آرمان اسلامی تا به امروز داشته است. خط مشی زندگی ایشان دخل و تصرف اسرارآمیز خداوند در جهان را آشکار می‌سازد و به وضوح تسلیم و سرسپاری کامل و مطلقی را نشان می‌دهد که هر انسانی باید در برابر خداوند داشته باشد. مسلمانان از همان آغاز در دوران حیات پیامبر می‌بایست معنای حیات او را می‌فهمیدند و آن را سرلوحه زندگی خود قرار می‌دادند.»

نیویورک تایمز نیز بر کتاب محمد: پیامبری برای زمانه ما، این یادداشت را نوشته است: «کتاب آرمسترانگ درباره‌ی زندگی پیامبر اسلام، شروع خوبی است برای آنان که می‌خواهند با یک نظر کلی بدانند که بیشتر مسلمانان چه درکی از پیامبر و دین‌شان دارند.»

لینک خرید کتاب محمد(ص): پیامبری برای زمانه ما

طراحی فروشگاه اینترنتی توسط آلماتک